Railbike Hoge Venen
FR - DE - NL

De draisines van de Railbike van de Hoge Venen

De railbikes bieden plaats voor vier volwassenen. Minstens twee ervan moeten trappen om de draisine vooruit te laten gaan. De andere passagiers zitten in een zetel. In functie van hoe hard men trapt, kan de snelheid variëren tussen 5 en 15 km/u.

De plaats van de fietser kan ingenomen worden vanaf de leeftijd waarop de voeten aan de pedalen kunnen! Iedereen van het gezin of de vrienden kan elkaar dus afwisselen om dit gezellige voertuig voort te bewegen.

De draisine is echt voor iedereen van 7 tot 77 jaar geschikt. Terwijl oudere personen immers aan hun ritme gaan trappen terwijl ze van het landschap profiteren, kunnen ook kinderen van jonge leeftijd, die in alle veiligheid geïnstalleerd zijn in een speciaal voor hen voorziene stoel, mee profiteren van deze activiteit.

Doordat de bank wegklapbaar is, is er op de draisines zelfs plaats voor rolstoelen. En vermits de draisine over rails rijdt, kunnen ook slechtziende of blinde personen ten volle genieten van deze sportieve activiteit.

Maar van waar komt de draisine?

De draisine of lorrie maakt deel uit van het rollend spoorwegmaterieel. Deze naam wordt over het algemeen gegeven aan een licht voertuig dat hoofdzakelijk wordt gebruikt door de dienst spoorwegen. Sedert enkele jaren bestaan er ook draisines die speciaal zijn ontworpen voor recreatief gebruik op oude spoorwegen. Deze worden voortbewogen door trappers.

De term Draisine is afgeleid van de naam van de Duitser Karl Drais. Deze man legde op 12 juli 1817, schrijlings gezeten op een houten balk die twee wielen verbond, in een uur tijd 14,4 km af terwijl hij zich met zijn voeten op de grond afzette. Hij brevetteerde zijn uitvinding in 1818 onder de naam "vélocipède", ook wel draisine genaamd.

Verschillende modellen van de draisine

Moderne draisine

De recente modellen

Oude draisine

De voorlopers

Draisine

Een voorloper van diegene die
we op dit moment gebruiken